2024 yılının son çeyreğinde faiz oranları nedeniyle bazı fuarlara katılım sayısında düşüş yaşanırken, 2025 yılına dair umutlar arttı.
2024 yılına kadar olan süreçte kısmi bir daralma yaşanacak olsa da pazarlama gücü halen artıyor. Stand tasarımı sektöründe faaliyet gösteren Wawa İç Mimarlık'ın kurucusu iç mimar Canberk Yetkin'e göre, iptal edilen veya ertelenen fuarlar olmamasına rağmen katılımcı sayısında düşüş yaşandı. ''Şirketler yatırım yaparken biraz daha düşünüyor. Amaç maliyetleri minimumda tutmak ve fuardaki yerinizi korumaktır. TOBB verilerine göre 2023 yılında düzenlenen fuarlar, 2022 yılına göre yüzde 4,84 büyüme kaydetti. Katılımcı sayısının azalmasını avantaja çeviren firmalar da oldu. “Çalıştığımız firmalardan bazıları fuarda büyük bütçeli anlaşmalar yaptıklarını ve fuarlarının çok iyi geçtiğini söyledi” dedi. Şirketler bütçe kısıtlamaları getirme kararı alsalar da adil katılımı atlamadılar. Adil ve piyasadaki konumunu korumak isteyen şirketlerin bulunduğunu söyleyen Yetkin'e göre, 2025 yılının ilk çeyreğinde faiz indirimiyle piyasalar hareketlenebilir.
Dünyada ve Türkiye'de fuar organizasyonu değişiyor
Avrupa ve dünya, adil organizasyon açısından daha fazla sürdürülebilirliğe doğru ilerliyor. Fuar standları tekrar kullanılabilir sistemlerle tasarlanmıştır. Bu sistem Türkiye'de yavaş yavaş yayılıyor. Ülkemiz LED ekran teknolojisine Avrupa ve dünya fuarlarından daha hızlı adapte oluyor. Uzmanlara göre yakın gelecekte 2025 yılından itibaren dijital dünya fuar merkezlerinde çok daha görünür hale gelecek.
Yarışmada yeni nesil teknolojik fuar standları yer alacak
İç mimar Canberk Yetkin, “Fuar standlarının tasarımında yeni nesil teknolojileri aktif olarak kullanıyoruz” diyerek, fuar standının genel konseptinin teknoloji ve sürdürülebilirlik olduğunu vurguladı. ''Seçimler doğal esintilere, teknolojiye ve gündeme göre yapılıyor. LED ekran teknolojisi, LED aydınlatma ve reklam ürünleri ile esnek tasarımlar hayata geçirilebilmektedir. Ülkemizdeki fuar organizasyonu teknik gerekliliklerden dolayı görsel olarak dünyanın geri kalanından farklılık göstermektedir. Sebebi ise ülkemizdeki fuar merkezlerinde tavan askı sistemi olan etiket uygulamasının mümkün olmamasıdır. Firmalar bunun yerine tavanı yüksek, gösterişli tasarımlara yöneliyor. Genel olarak fuar standlarına olan talep yüksek ve teknoloji odaklıdır. Görsel bir şölene dönüşen fuarlarda yetkililer, katılımcıların gösterişli stantlara yöneldiğini belirtti. ''Katılımcılar genel olarak kalite algılarını kullanılan malzemeler, yüksek zeminler, LED ekran teknolojisi ve reklam malzemeleriyle ortaya koymak istiyorlar. Bu talepler bütçenize ve istediğiniz yatırıma göre değişiklik gösterebilir.
Türkiye'deki fuar organizasyonu yabancı sektörler tarafından nasıl görülüyor?
''Son dönemde yurt dışından ziyaretçi ve katılımcıların Türkiye fuarlarına talepleri arttı. TOBB verilerine göre 2023 yılında yabancı katılımcı oranı 2022 yılına göre yüzde 35,06 arttı. 2024 verileri geldiğinde muhtemelen bu artışın daha da büyüdüğünü göreceğiz fuarlarda genel bir daralma olduğuna dikkat çekiyoruz. Avrupalılar. Türk ihracatçılarının son dönemde Orta Doğu ve Amerika'daki fuarlara ağırlık verdiklerini görüyoruz. Bunun nedenlerinden birinin Avrupa'da genel olarak talepte yaşanan düşüş olduğunu düşünüyoruz.
Katılımcı firmalar 2025’ten umutlu
Piyasa bu sürecin geçici olduğuna ve Türk yatırımlarındaki dönüşümün ilk çeyrekten sonra kademeli olarak gerçekleşeceğine inanıyor. Bu süreçte daha dikkatli adımlar atmayı tercih ediyor.
#ortaklık