
YALIZ/ÜCRETSİZ Haber Merkezi
Yaratılış Tarihi: 13 Haziran 2025 16:12
Bugün teknoloji dünyasında Bill Gates’i bilmeyen neredeyse hiç kimse yok. Microsoft’un kurucu ortağı olarak, çok sayıda yenilik ve devrim imzalayan Gates, bu başarılı yolculuktan çok mütevazı bir başlangıçla çıktı.
1981’de, sadece 26 yaşındayken, ortağı Paul Allen ile kurduğu küçük Microsoft yazılım şirketinin kaderini değiştirmek için adım atmak üzereydi. O anda bilgisayarların dünya devi olan IBM ile bir anlaşma, şirketin geleceğini belirleyebilir. Ancak, bu dev şirketin etkilemesi kolay olmayacaktı.
Bill Gates, Microsoft Software’in sadece güçlü değil, aynı zamanda esnek ve yaratıcı çözümler sunduğunu göstermek istedi. Bu fikirle, IBM yöneticilerinin sunumuna alışılmadık bir katkı yapmak için çılgın bir fikir sundu: bir video oyunu geliştirdi. Oyun sadece teknik bir gösteri aracı olurdu, ancak zamanlar temeldi. Yazılım geliştiricisi Neil Konzen ile birlikte Gates bu projeyi bir gecede tamamlamaya başladı. Sonuç, “eşek” adlı basit bir yarış oyunuydu.
Donkey, oyuncunun iki şerit arasında yol gösteren yoldaki eşeklere vurmamaya çalıştığı 8 Bit bir oyun olarak tasarlandı. Grafikler ilkel ve oyun son derece basitti. Bununla birlikte, temel amaç bir eğlence ürünü oluşturmak değil, IBM bilgisayarlarda çalışan Microsoft yazılımının gücünü ve temel programlama dili becerilerini ortaya çıkarmaktı. Sunum günü geldiğinde, Gates ve Konzen oyunu IBM yöneticileri için büyük bir gurur gösterdi. Beklenen etkiyi yaratmayı başardılar ve Microsoft ve IBM arasında tarihsel bir anlaşma yakında imzalandı.
Bu, Microsoft’un işletim sistemleri ve IBM donanım yazılımı üretmesine izin verdi. Bu nedenle, Microsoft sadece görünürlük elde etmekle kalmadı, aynı zamanda milyonlarca dolar gelir elde etti. Daha da önemlisi, bu işbirliği kişisel bilgisayarın geniş bir kitleye ulaşmasının yolunu açtı. Microsoft’un yükselişi bu noktadan itibaren ivme kazandı.
40 yıl sonra, oyun dünyasında Donkey “tarihin en kötü oyunlarından biri” olarak bilinir, ancak bu oyunun tarihsel önemini gizleyemez. Apple’ın efsanevi mühendislerinden biri olan Andy Hertzfeld, “Eşek için en utanç verici oyunu yorumlamasına rağmen, bu eleştirilerin oyunun arkasındaki amaç göz önüne alındığında nispeten yüzeysel olarak olduğu söylenebilir. Eşekin ana işlevi etkili ve anlaşılabilir bir teknik demo sunmaktı. Bu süre için bu da kendi içinde bir yenilikti.
Eşek hiçbir zaman ticari başarı elde etmedi. Satış gelirleri elde edilmedi ve büyük ödüller kazanılmadı. Ancak, bu küçük ve sıradan oyun belki de Microsoft’un kaderini değiştiren en önemli taşlardan biriydi. Bugün, teknolojinin tarihi incelendiğinde, eşeklerin arkasındaki fikir, zamanlar ve etki, girişimci derslerde örnek olarak gösterilebilecek değerli bir hareket olarak ayırt edilir.